Idea uniwersytetu ludowego wywodzi się z XIX-wiecznej skandynawskiej koncepcji Mikołaja Grundtviga przeniesionej na grunt polski m.in. przez Ignacego Solarza. Uniwersytet nawiązuje do międzywojennych tradycji szkół ludowych, w których duże znaczenie przykładano do ochrony dziedzictwa kulturowego, rozwoju osobowego i społecznego.

Uniwersytet Ludowy – Szkoła Animacji Społecznej działa na rzecz rozwoju umiejętności i wiedzy oraz podnoszenia kluczowych kompetencji słuchaczy. Kształtuje u nich postawy obywatelskie.
Uniwersytety Ludowy prowadzi zajęcia dla przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych, uczestników Centrów Integracji Społecznej i mieszkańców Barkowych domów wspólnotowych.
Celem działalności UL – SAS jest rozwój umiejętności i wiedzy oraz podnoszenie kluczowych kompetencji słuchaczy, a także kształtowanie u nich postaw obywatelskich.
Uniwersytet Ludowy – Szkoła Animacji Społecznej (UL – SAS) jest pozaformalną niepubliczną placówką edukacyjno-wychowawczą dla osób dorosłych (powyżej 18 roku życia), w oparciu o ideę grundtvigiańskich uniwersytetów ludowych i dotychczasowe doświadczenia środowiska Barki.
Rekrutacja prowadzona jest co ok. 8 miesięcy. O terminach informujemy na bieżąco.
Program edukacyjny
Program został opracowany po konsultacjach z przedstawicielami grupy docelowej. Sieć Barki zorganizowała spotkania z mieszkańcami domów wspólnotowych, CIS-ów i PS.
Uczestnicy spotkań określili obszary edukacyjne, które z ich punktu widzenia są najbardziej potrzebne.
W ramach programu edukacyjnego będą realizowane 3 kursy, z których każdy będzie trwał 8 miesięcy

- KURS ETYKI I WARTOŚCI (40h) - 8 mmiesięcy
- KURS UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWYCH (40h) - 8 miesięcy
- KURS LIDERA EKONOMII SPOŁECZNEJ (32h) – 8 miesięcy
1. Dylematy etyczne – sztuka prowadzenia debat [4h]
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, dyskusje, debata oksfordzka, warsztaty, praca własna słuchacza – analiza tekstu pisanego
2. Społeczna nauka Kościoła (3h)
Metody kształcenia: wykład, dyskusja
3. Aktywny obywatel – od bierności do aktywności [10h]
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, projekty uczestników, dyskusja, psycho-testy dla słuchaczy
4. Przywództwo grupowe – od podopiecznego do lidera[10h]
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, warsztaty, dyskusja, prezentacje słuchaczy, analiza materiału filmowego, odgrywanie scenek rodzajowych
5. Komunikacja drogą do relacji – od dyskryminacji do solidarności [5h]
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, prezentacja, praca w grupach, odgrywanie scenek rodzajowych, świadectwa, dyskusja
6. Odpowiedzialność za wspólnotę lokalną i środowisko – nasze małe ojczyzny [8h]
Metody kształcenia: wykład, warsztaty motywacyjne, świadectwa praktyków, dyskusja, analiza materiału filmowego

